Do prób oszustw na tzw. „Blika” na terenie całej Polski dochodzi praktycznie codziennie. Przestępcy używają do tego typu procederu jeden z popularnych komunikatorów internetowych, włamując się przy tym na konta jego użytkowników. Dlatego też jeleniogórscy policjanci walcząc z tego typu przestępczością po raz kolejny ostrzegają. Pamiętajmy. Zanim zdecydujemy się pomóc innej osobie przekazując jej swoje środki pieniężne, potwierdźmy, że to właśnie z nią prowadzimy konwersację, np. poprzez przeprowadzenia z rozmowy telefonicznej. Szybko wyjdzie na jaw, czy osoba po drugiej stronie słuchawki potrzebuje pomocy, czy też była to próba oszustwa.

Nie dajmy się okraść! Jeleniogórscy policjanci przestrzegają przed tą formą oszustwa internetowego, która jest coraz bardziej popularna. Złodzieje kradną tożsamość osoby, podszywają się pod nią i wykorzystując zaufanie proszą jej znajomych o podanie hasła „Blik”. Dodają, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność lub proszą o szybką pożyczkę na zakupy przez internet, obiecując zwrot środków finansowych następnego dnia. I z jednej i z drugiej strony, bądźmy czujni i nie dajmy się zwieść pozorom. Pamiętajmy! Czytajmy dokładnie komunikaty przychodzące na telefon podczas każdej transakcji oraz wiadomości od znajomych. Taka właśnie forma kontaktu może się okazać zwykłym oszustwem. My natomiast możemy stracić swoje oszczędności, ponieważ przestępcy czekają tylko przy bankomacie, aby wypłacić nasze ciężko zarobione pieniądze. Warto więc potwierdzić tego typu konwersację dzwoniąc do osoby, która prosi nas o pieniądze lub chociażby wysłać smsa na jej numer telefonu i poczekać na odpowiedź.
Przestępcy wykorzystują nieuwagę osób korzystających komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu i włamują się na ich konta, dlatego właśnie jeleniogórscy policjanci przypominają mieszkańcom Jeleniej Góry oraz powiatu karkonoskiego o kilku ważnych kwestiach:
• Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je.
• Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu ich użytkowania.
• Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników.
• Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.
• Informujmy dzieci o szkodliwych konsekwencjach wykorzystywania internetu.
• Kontrolujmy strony internetowe, które przeglądają najmłodsi.
• Zablokujmy te witryny, których według nas dzieci nie powinny przeglądać.
• Uaktualniajmy system operacyjny i oprogramowanie, którego używamy.

podinsp. Edyta Bagrowska