Jeleniogórscy policjanci prowadząc działania informacyjne po raz kolejny ostrzegają przed oszustami, którzy ponownie wyłudzili gotówkę od starszej osoby. Przestępcy zaatakowali na peryferiom miasta, tym razem dzwoniąc na telefon komórkowy. Kobieta dała się wmanewrować w „grę” prowadzoną przez sprawców i ostatecznie straciła 50 tysięcy złotych.
Mężczyzna po drugiej stronie słuchawki oświadczył, iż jest wnuczkiem kobiety informując ją o wypadku samochodem swojej matki. Po krótkiej chwili gdy połączenie zostało przerwane zadzwoniła kobieta, która podała się za córkę i prosiła o przekazanie pieniędzy. Ta w stanie ciężkim miała trafić do szpitala. Niestety nieświadoma mieszkanka powiatu karkonoskiego dała się nabrać i straciła oszczędności swojego życia. Chwilę po tym przyszedł do niej kolejny mężczyzna, który osobiście odebrał gotówkę. Niestety dopiero po późniejszej rozmowie z telefonicznej z prawdziwą córką, pokrzywdzona seniorka zorientowała się, że zdarzenia nie było i jest to zwykłe oszustwo.
Dlatego jako policjanci zwracamy się z apelem przede wszystkim do dzieci oraz wnuków, które mają w rodzinach osoby starsze!
Przestępcy często dzwonią także do osób starszych i przy każdej możliwej okazji zmieniają metody działania. Osoba odbierająca telefon myśli, że ma do czynienia z policjantem albo członkiem rodziny, którego dawno nie widziała.
Podczas próby wyłudzenia pieniędzy np. na policjanta sprawcy wykorzystują zaufanie społeczne jaki budzi nasz zawód. Podają wymyślony numer legitymacji służbowej, dane personalne, a podczas kontaktu z poszkodowanym posiadają nawet podrobioną odznakę. Kilkakrotnie dzwonią pod różnymi nazwiskami, w taki sposób, aby wciągnąć ofiarę w swoją grę. Ostatecznie proszą o przekazanie pieniędzy w wyznaczonym czasie i miejscu, najlepiej takim, w którym nie będzie monitoringu, lub osobiście przychodzą do pokrzywdzonych. Oszuści od razu znikają z gotówką, a ofiary pozostają bez swoich oszczędności.
Funkcjonariusze w każdej podobnej sytuacji apelują oczywiście o ostrożność, gdyż sprawcy podają się nawet za członków bliskiej rodziny. Bardzo często zmieniają głos udając chorego lub płaczą, po to aby wzbudzić w osobie, którą chcą okraść poczucie winy, ewentualnie współczucie.
Pamiętajmy!
• Informujmy osoby starsze, aby nie wypłacały gotówki, jeżeli mają jakiekolwiek podejrzenie, że pod drugiej stronie słuchawki mogą kryć się oszuści,
• Tylko świadomość w jaki sposób działają sprawcy, może uchronić osoby starsze przed utratą swoich oszczędności,
• Nie zostawiajmy starszych osób samych z tym problem. Rozmawiajmy na tego typu tematy i informujmy ich o podobnych sytuacjach, o których wcześniej słyszeliśmy lub czytaliśmy,
• Oszuści są bezwzględni, dlatego bardzo ważne, aby przy każdym tego typu podejrzanym telefonie od razu zgłosić zaistniałą sytuację pod numer alarmowy 112 i zastosować się do poleceń dyżurnego jednostki.
młodszy aspirant Beata Sosulska-Baran