Zadaniem speca od PR jest opracowywanie i realizacja strategii, która kreuje lub poprawia wizerunek konkretnego klienta – osoby publicznej, firmy lub marki. Praca specjalisty ds. PR może odbywać się na kilka sposobów, w zależności od potrzeb danego procesu wizerunkowego. Zawsze zaczyna się od analizy mocnych i słabych stron promowanego obiektu (osoby, firmy, marki), wyciąganie wniosków i dobór odpowiednich środków promujących. O ile specjalista ds. marketingu dbać ma przede wszystkim o reklamę i sprzedaż, pijarowiec dba o postrzeganie klienta w sposób długofalowy i kilkuwarstwowy. Organizuje szkolenia ze sposobów komunikacji, stylu ubierania się, wypowiadania czy podejmowania korzystnych wizerunkowo działań. Przeprowadza badania i analizy, wedle których aktualizuje dobór środków. Organizuje imprezy, spotkania oraz podpowiada poczynania. Niekiedy wręcz kreuje strategię całej firmy w kwestiach wizerunkowych i reklamowych. Posiada sporą autonomię i zaufanie klienta, lecz rozliczany jest z wyników.
Specjalista ds. Public Relations (PR – wymagania zawodowe
To praca dla osób, które znają świat mediów, środki przekazu marketingowego, prawidła reklamowe i podstawy psychologii. Stąd dobre przygotowanie do takiej pracy daje wykształcenie wyższe – dziennikarstwo, nauki społeczne, politologia, marketing. Bardzo ważna jest znajomość języków obcych, znajomość docelowej branży, umiejętność nawiązywania kontaktów i zjednywania sobie ludzi. To także zajęcie dla osób o talencie organizacyjnym i potrafiących w interesujący sposób pisać lub przemawiać. Nie bez znaczenia jest kreatywność w podejściu do problemów, otwartość na nowe wyzwania i umiejętność szybkiego, logicznego i trzeźwego myślenia. Podobnie jak przyjemna aparycja, dbałość o siebie i kultura osobista.
Specjalista ds. Public Relations (PR) – warunki pracy
Miejscem bazowym pracy jest firma, w której specjalista ds. PR jest zatrudniony. Fachowcy PR przeważnie pracują w zespole, głównie ludzi młodych w wieku około 25 – 35 lat. Wiele zależy od konkretnych zleceń i potrzeb klientów, ale sporo czasu spędzić może też na wyjazdach, organizacji koncertów, spotkaniach biznesowych. Praca ma charakter stresujący, o dużym tempie, często w nieregularnych godzinach. Istotna jest ciągła obserwacja rynku, branży, poznawanie i wyszukiwanie nowych twarzy.
Specjalista ds. Public Relations (PR) – zatrudnienie i zarobki
Zatrudnienie na tym stanowisku znaleźć można bezpośrednio w firmach marketingowych lub agencji pijarowych. Wiele dużych przedsiębiorstw również oferuje to stanowisko w swoich wewnętrznych działach reklamy i promocji. Pokrewne stanowiska to rzecznik prasowy, specjalista od marketingu politycznego czy doradca wizerunkowy/osobisty. Początkowo warto pracować i uczyć się w dużej firmie lub u boku doświadczonego pijarowca. Z czasem jednak wielu specjalistów od wizerunku decyduje się na założenie własnej firmy lub freelancerstwo. Zarobki w tym zawodzie są dość zróżnicowane – od 2000 do 10 000 zł netto.
Artykuł powstał we współpracy z portalem Zlecenia.pl.