Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Jelenia Góra

Mikroelementy

Mikroelementy to składniki mineralne, których zapotrzebowanie wynosi poniżej 100 mg na dzień. Dla porównania, zapotrzebowanie na makroelementy to powyżej 100 mg na dzień. Zarówno jedne i drugie są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poniżej przedstawiamy opis wybranych mikroelementów oraz skutki ich niedoboru lub nadmiaru.

Żelazo - niezbędne do transportu i magazynowania tlenu, transportu elektrolitów, przemian kwasów tłuszczowych i obrony immunologicznej organizmu. Najlepiej przyswajalne żelazo znajdziemy w mięsie, podrobach i ich przetworach.

  • Niedobór - niedotlenienie tkanek (obniżenie zdolności do wysiłku fizycznego, zaburzenia regulacji temperatury ciała, rozwoju psychomotorycznego i intelektualnego, odczuwania bodźców sensorycznych, zaburzenia snu, obniżenie sprawności psychicznej), niedokrwistość (anemia); w przypadku ciężarnych przedłużająca się anemia może powodować wady rozwojowe płodu. Anemia (głęboka i długotrwała) u dzieci w wieku przedszkolnym może doprowadzić do trwałych zmian niektórych procesów nerwowych, psychicznych i emocjonalnych, obniżenie odporności organizmu, u ciężarnych niedobór żelaza dodatkowo może doprowadzić do: niedotlenienia macicy, poronienia, przedwczesnego porodu, osłabienia akcji porodowej.
  • Nadmiar - zmniejszenie wchłaniania innych składników mineralnych, zwiększone ryzyko wystąpienia infekcji, uszkodzenie tkanek spowodowane nadmiernym odkładaniem się żelaza, zbyt duże ilości żelaza przyjmowane przez kobiety w ciąży mogą wpływać niekorzystnie na rozwój płodu i ujawnić się później w postaci hemochromatozy u dziecka, u dzieci w związku z możliwością hemochromatozy idiopatycznej (nadmiernego wchłaniania żelaza i odkładania w narządach) już nawet dawka wynosząca ok. 3 g może być śmiertelna, zwiększone ryzyko wystąpienia nowotworów i choroby wieńcowej

Jod – niezbędny do produkcji hormonów tarczycy, które pełnią kluczową rolę w regulacji podstawowej przemiany materii i termogenezy, warunkują prawidłowy rozwój i funkcjonowanie mózgu oraz układu nerwowego. Najwięcej jodu zawierają ryby morskie. Artykuł powstał we współpracy z portalem https://medeverest.pl/

  • Niedobór - niedoczynność tarczycy, przerost tarczycy (wole), opóźnienie rozwoju fizycznego i psychicznego, opóźnienie rozwoju umysłowego, uszkodzenia mózgu, poronienia, zwiększona śmiertelność dzieci
  • Nadmiar – zahamowanie syntezy hormonów tarczycy, odczyny alergiczne

Cynk - jest strukturalnym i funkcjonalnym składnikiem enzymów, niezbędny do syntezy białka i kwasów nukleinowych, produkcji i wydzielania niektórych hormonów, odporności immunologicznej, odczuwania smaku i zapachu. Produkty bogate w cynk to: mięso, wędliny, ryby, produkty zbożowe.

  • Niedobór - zmiany skórne, wypadanie włosów, zaburzenia smaku i węchu, zmniejszenie odporności, upośledzone gojenie się ran, upośledzenie procesu wzrastania u dzieci, niedorozwój narządów płciowych, kurza ślepota, biegunka, przerost prostaty, miażdżyca
  • Nadmiar – zbyt duże spożycie cynku prowadzi do wydalania żelaza i miedzi

Mangan - bierze udział w tworzeniu tkanki łącznej i kości, wspomaga funkcje mózgu i trzustki, wchodzi w skład wielu enzymów. Znajduje się w herbacie i produktach zbożowych.

  • Niedobór - zaburzenia gospodarki węglowodanowej i lipidowej oraz resorpcji kości, ataksja (brak koordynacji ruchów), zaburzenia pamięci
  • Nadmiar – zmniejszenie wchłaniania żelaza

Miedź - składnik enzymów, bierze udział w powstawaniu czerwonych krwinek, transporcie żelaza w organizmie i budowie tkanki łącznej. Znajduje się w mięsie, rybach, skorupiakach i produktach zbożowych.

  • Niedobór – niedokrwistość, pękanie naczyń krwionośnych, łamliwość kości, wady kręgosłupa, podwyższone stężenie cholesterolu, zwiększone ryzyko wystąpienia reumatoidalnego zapalenia stawów, obrzęki
  • Nadmiar – obniżenie poziomu cynku, bezsenność, wypadanie włosów, nieregularne miesiączki u kobiet, objawy depresji

Selen - składnik enzymów, bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, działa jako antyoksydant. Znajdziemy go w rybach, mięsie, podrobach i kukurydzy.

  • Niedobór - zmniejszenie aktywności wielu enzymów biorących udział w detoksykacji związków obcych, zwiększone ryzyko wystąpienia nowotworów i choroby niedokrwiennej serca, kardiomiopatia
  • Nadmiar – zaburzenia wzrostu włosów i paznokci, zmiany skórne, zapalenia wielonerwowe

Fluor - wpływa na prawidłowy rozwój kości i zębów. Jest ważny w zapobieganiu próchnicy. Źródłem fluoru jest woda, a także herbata.

  • Niedobór – próchnica zębów
  • Nadmiar – przebarwienia i jamki na zębach u dzieci, zaburzenia uwapnienia kości u dorosłych