Jeleniogórscy policjanci w trosce o bezpieczeństwo seniorów, w miejscach najczęściej przez nich odwiedzanych, tj. apteki, jeleniogórski szpital, spółdzielnie mieszkaniowe i urzędy pozostawili materiały prewencyjne oraz umieścili w widocznym miejscu plakat informujący o wszelkiego rodzaju przestępstwach na ich szkodę. Ponadto policjanci przypominali o noszeniu maseczek oraz utrzymywaniu bezpiecznej odległości. W związku z tym, że oszuści wykorzystują różne sposoby, by wzbogacić się kosztem nieostrożnych osób podając się za członków rodziny, pracowników administracji, instytucji państwowych, organizacji charytatywnych policjanci prowadzą działania prewencyjne, które mają na celu ostrzeżenie przed tego rodzaju nieuczciwymi praktykami.

Materiały prewencyjne, ulotki zawierające informacje o metodach działania oszustów na szkodę osób starszych policjanci przekazali pracownikom aptek, pozostawili w urzędach, szpitalu i spółdzielniach mieszkaniowych, przekazali je również pracownikom MOPS, którzy mają z nimi kontakt w różnych okolicznościach. Ponadto w trakcie rozmowy z seniorami policjanci przypominali o obowiązku noszenia maseczek oraz utrzymywania bezpiecznej odległości. Ulotki zawierają informacje o sposobach działania oszustów oraz porady jak nie dać się oszukać.

W materiałach, które otrzymali seniorzy znajdują się wskazówki jak zachować się w przypadku telefonów od osób, które podszywają się pod urzędników, pracowników administracji, najbliższych członków rodziny czy policjantów. Policjanci informowali, że przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, aby nie podejmować żadnych pochopnych działań. Nie informować nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacać z banku wszystkich oszczędności. Zadzwonić do kogoś z rodziny, zapytać o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje.

Nadal dochodzi do oszustw metodą na, tzw. policjanta. Należy pamiętać, że policjanci nie będą kontaktować się w żadnej ważnej sprawie telefonicznie, tylko przyjadą do mieszkania, czy domu. Muszą też przedstawić się i okazać legitymację służbową. Poza tym obecność każdego policjanta w naszym domu możemy potwierdzić u oficera dyżurnego, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.

Pamiętajmy, że policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych ! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę. Nie „zabezpiecza” również pieniędzy przechowywanych w domach czy na koncie bankowym.

Policjanci przypominali seniorom, aby

  • zawsze kierowali się zasadą " ograniczonego zaufania",
  • w przypadku prośby o nagłą pożyczkę poprosili o osobisty kontakt z osobą podającą się za krewnego,
  • skontaktowali się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania "tragicznej" informacji , która miała być powodem pożyczki.

W każdym przypadku podejrzenia oszustwa należy powiadomić Policję.

podinsp. Edyta Bagrowska