W miniony weekend kolejna seniorka z Jeleniej Góry padła ofiarą oszustów działających metodą na policjanta. Kobieta straciła 120 tysięcy złotych. Policja apeluje o ostrożność w kontaktach z osobami obcymi, również tych za pośrednictwem telefonu i nie przekazywanie osobom nieznanym pieniędzy, nawet jeśli podają się za znajomych naszych najbliższych.
24 czerwca 2022 roku, w godzinach przedpołudniowych do 76-letniej jeleniogórzanki zadzwonił mężczyzna, który podał się za funkcjonariusza policji, podał numer legitymacji służbowej, a następnie polecił kobiecie, aby ta nie rozłączając się wybrała numer 997, gdzie potwierdzi jego tożsamość. W rozmowie poinformował ją, że prowadzona jest akcja policji przeciwko sprawcy, który może dostać się do jej mieszkania posługując się wytrychem, uśpi ją, a następnie okradnie, dlatego też, aby temu zapobiec musi wykonywać jego polecenia. Kilka godzin później ten sam mężczyzna zadzwonił na podany wcześniej przez pokrzywdzoną numer telefonu komórkowego i polecił jej zapakować pieniądze do worka i wyrzucić przez balkon, co kobieta uczyniła. Zapewnił ją, że gotówka zostanie zwrócona po zakończonej akcji. W ten sposób seniorka straciła 120 tysięcy złotych.
Policja apeluje o nie przekazywanie obcym żadnych pieniędzy, naszych danych, a także o nie wpuszczanie osób nieznanych do mieszkań.
Należy pamiętać, że policjanci nie będą kontaktować się w żadnej ważnej sprawie telefonicznie, tylko przyjadą do mieszkania, czy domu. Muszą też przedstawić się i okazać legitymację służbową. Poza tym obecność każdego policjanta w naszym domu możemy potwierdzić u oficera dyżurnego, dzwoniąc pod numer alarmowy 112.
Pamiętajmy, że Policjanci nigdy nie proszą o branie kredytów w ramach pomocy w działaniach operacyjnych ! Żaden funkcjonariusz nie może też żądać ani przyjmować pieniędzy za prowadzoną sprawę. Nie „zabezpiecza” również pieniędzy przechowywanych w domach czy na koncie bankowym.
Przypominamy, aby
• zawsze kierować się zasadą " ograniczonego zaufania",
• w przypadku prośby o nagłą pożyczkę poprosić o osobisty kontakt z osobą podającą się za krewnego,
• skontaktować się z innymi członkami rodziny w celu zweryfikowania "tragicznej" informacji , która miałaby być powodem pożyczki.
Pamiętajmy! Oszuści wykorzystują zaufanie do instytucji państwowych, podając się za ich pracowników lub funkcjonariuszy. Wykorzystują różne metody, aby osiągnąć cel. Nie tylko dzwonią do starszych osób, ale również wysyłają smsy z linkami do podejrzanych stron. Dlatego stosujmy w codziennym życiu zasadę ograniczonego zaufania do wszelkich nieznanych nam osób. Zarówno tych, które do nas telefonują, jak również pukających do naszych drzwi. Sprawdźmy dokładnie, czy na pewno reprezentują instytucję, za którą pracowników się podają. W tym celu możemy zadzwonić do tej instytucji i opowiedzieć o całej sytuacji. W przypadku, kiedy ktoś dzwoni na nasz numer i podaje się na przykład za policjanta i wypytuje o pieniądze lub kosztowności, wtedy trzeba PRZERWAĆ POŁĄCZENIE! Dopiero wówczas należy zadzwonić na numer 112 i przekazać informacje na temat podejrzanego połączenia.
podinspektor Edyta Bagrowska