11 sierpnia br. do Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze zgłosiła się mieszkanka powiatu karkonoskiego, która powiadomiła o oszustwie, którego padła ofiarą. Pokrzywdzona sprzedawała na jednym z portali internetowych przedmiot wraz z usługą kurierską za 92 zł. Na wystawiany przez nią towar znalazł się kupiec, który najpierw przesłał jej fałszywe potwierdzenie przelewu, a następnie w wiadomości elektronicznej otrzymała link od rzekomej firmy kurierskiej przekierowujący do bankowości celem otrzymania należności. Pokrzywdzona postąpiła zgodnie z otrzymaną instrukcją, wygenerowała kody Blik i w ten sposób z jej konta zniknęło 9 tysięcy złotych. Policjanci apelują o ostrożność podczas realizacji transakcji online - nie klikajmy w nieznane linki zwłaszcza, gdy przekierowują nas do bankowości elektronicznej, gdzie wymagane jest podanie danych do logowania.

Pokrzywdzona, która zgłosiła się do Komisariatu II Policji w Jeleniej Górze korzystała z portalu internetowego, za  pośrednictwem którego wystawiła na sprzedaż towar wraz z usługą kurierską, po czym otrzymała informację, że ktoś jest zainteresowany jej zakupem. W odebranej wiadomości e-mailowej była fałszywe potwierdzenie przelewu oraz informacja o tym, że wkrótce skontaktuje się z nią firma kurierska po czym otrzymała wiadomość z linkiem. Była instrukcja oraz link do strony bankowości elektronicznej.
Kliknięcie w ten link było konieczne w celu potwierdzenia przez zgłaszającą transakcji sprzedaży. Niezbędne było także podanie danych do zalogowania się do banku, następnie skontaktował się z pokrzywdzoną mężczyzna, który pomagał jej w wygenerowaniu kodów Blik. W ten sposób z jej konta zniknęło 9 tysięcy złotych. Kiedy kobieta zorientowała się, że padła ofiarą oszustwa powiadomiła Policję.
Jeleniogórscy policjanci  prowadzą czynności w tej sprawie i jednocześnie apelują o ostrożność w transakcjach online. Należy unikać klikania w nieznane linki, ponieważ oszuści w ten sposób wyłudzają dane i „czyszczą” konta bankowe!
Pamiętaj!  Bank NIGDY nie wysyła maili bądź SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do bankowości internetowej czy systemu płatności. Nie prosi o podawanie kodów BLIK. Nie otwieraj przesłanego w ten sposób linka. Nie ma czegoś takiego jak aplikacja BLIK, którą można zainstalować w telefonie – kody BLIK generuje się z poziomu aplikacji swojego banku.
Przestrzegamy – jeśli otrzymaliśmy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK - zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.
podinspektor Edyta Bagrowska