Najskuteczniejszą metodą uchronienia się przed następstwami utraty dokumentów jest niezmiennie zastrzeżenie ich w banku. Dzięki kampanii informacyjnej DOKUMENTY ZASTRZEŻONE poszerzysz wiedzę na temat bezpieczeństwa oraz konieczności zastrzegania dokumentów w bankach przez każdą osobę, która go utraciła.
Dopuszczamy sytuację, w której zostaliśmy pozbawieni dokumentu tożsamości w wyniku przestępstwa. Wydaje się nam, że doskonale wiemy jaki jest algorytm postępowania jeśli padniemy ofiarą kieszonkowca. Nasuwa się jednak pytanie, co w przypadku, jeśli dokument zagubimy albo znajdziemy? Samo powiadomienie urzędu gminy, czy zgłoszenie sprawy w jednostce Policji w przypadku popełnienia przestępstwa na naszą szkodę nie wystarczy.
Zarówno w jednej, jak i w drugiej sytuacji dokumenty należy niezwłocznie zastrzec w banku, aby uniknąć szeregu przykrych konsekwencji. Miejmy świadomość, że dowód osobisty, paszport, karta płatnicza, prawo jazdy czy karta stałego pobytu, mogą być wykorzystane do celów przestępczych. Tylko szybkie działanie jest w stanie uchronić naszą tożsamość oraz środki finansowe przed ich utratą. W ciągu zaledwie kilku minut informacje o zastrzeżeniu są błyskawicznie przekazywane do wszystkich banków oraz są dostępne dla firm identyfikujących klientów na podstawie dokumentów tożsamości.
Dzięki kampanii informacyjnej systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE organizowanej przez Związek Banków Polskich i przy współpracy z Komendą Główną Policji, liczba zastrzeganych dokumentów tożsamości regularnie wzrasta, a co za tym idzie udaremnianych jest wiele prób wyłudzeń kredytów. Pamiętajmy, że od naszego działania zależy wspólne bezpieczeństwo.
podinsp.Edyta Bagrowska